MEDIEGRÜNDER MOT STRØMMEN

MEDIEGRÜNDER MOT STRØMMEN

Therese Alhaug er mediegründeren bak suksessen Equilife. Et eksklusivt livsstilsmagasin lansert i 2013 som utforsker hestesport-universet, og som på under to år ble relansert internasjonalt som Equilife World.

Jeg elsker magasiner og har en visjon om at god print vil leve lenge, og dette magasinet handler nettopp om å dele kunnskap og inspirere andre.

LAV_0055-2

 

Siden hun var 14 år har Alhaug drevet med hest, og hele veien hatt en ambisiøs drøm om å gjøre dette til sitt virke. Men det var ikke før etter en utdanning innen medisin, flere år som daglig leder på Sats og tilslutt selger for magasinet Hesteliv, at hun fikk den store sjansen.

Muligheten ba seg og jeg kunne ikke si nei. Jeg tok over abonnementene til Hesteliv som ikke gikk spesielt bra på den tiden, og lanserte en mer kommersialisert og internasjonal versjon under navnet Equilife World.

5  jobber i 1

Med seg på laget har Alhaug et knippe frilansere og blant bidragsyterne finner man blant annet prinsesse Märtha Louise. Til tross for ressursene som bidrar til at magasinet er en realitet, ender hun ofte opp med å gjøre alle mulige arbeidsoppgaver.

­Når jeg først satset internasjonalt, ble markedsstrategi, salg og relasjoner med mennesker utrolig viktig. Men etter at jeg utvidet bedriften til også å involvere konsulenttjenester, måtte jeg snu meg rundt og lære med film, grafisk design og mer av produksjonsarbeidet i tillegg til alt det andre. Av utdannelse er jeg jo egentlig akupunktør, så man kan trygt kalle meg en potet, ler hun.

Therese 1

 

Ikke redd for å kaste meg ut i det

Gründeren driver Equilife, Equilife World og Equilife Promotion fra hjemmekontoret sitt i Lommedalen i Bærum. Selv om det byr på mye alenetid, merker hun at hun får både driv og motivasjon av å være ute og møte nye mennesker.

Er du ikke ute, får du heller ikke tilbakemeldinger.

Alhaug inspireres av møter med nye mennesker, og har lang fartstid innen marked og salg. Hun mener det er utrolig viktig å tørre å snakke med folk om ideene sine.

Ikke tenk at alt skal være så innmari perfekt fra starten av, da er det bedre å feile litt og heller lære underveis.

Den eksentriske gründeren poengterer at det å ta imot råd og tips underveis er smart, men at man likevel må følge planen sin uavhengig av hva folk sier.

 

Velger hvem som får gi råd

En av de største utfordringene for Alhaug er folk som ikke deler hennes visjon, og derfor ikke forstår hvorfor hun satser i den retningen hun gjør.

Det er utrolig viktig å være selektiv på hvem du tar i mot råd og veiledning fra i en slik prosess. Av min erfaring vil 80 % anbefale deg å ta en ´normal´jobb igjen når det går i motbakke, da de selv ikke er i ditt sted, og forholder seg til 4 uker ferie og 8-16 timers jobb. Så heng med pådriverne ! Det er nok det beste rådet jeg kan gi til andre i liknende situasjon. Snakk med andre gründere om ideene dine, og du får masse inspirasjon.

 

Therese 2

 

Snur seg raskt

Selv når man satser stort på drømmen sin, vil det alltid komme utfordringer og situasjoner som krever rask handling. Nå har Alhaug også lansert et nytt konsept,  Equilife Promotion, hvor hun tilbyr ulike konsulenttjenester innen marketing og promotion innenfor hestesporten.

Min største styrke er nok det at jeg er ganske uredd, og samtidig kan snu meg raskt der jeg ser muligheter. Som for eksempel  at jeg valgte å satse på promotion-biten som en måte å drive merkevaren videre på.

Men hun mener det er lov å bli lei i blant også.

 

Like viktig med en timeout

Tilværelsen som gründer og medieprodusent og tar mye av tiden, og  avveksling i hverdagen er essensielt for at Alhaug ikke skal miste driven. Selv tyr hun til egentrening, hester og ridning. I tillegg maler hun  nå og da.

Hvis du opplever perioder hvor det stagger mye, så ta unn deg å gjøre det du liker best noen dager.

 

Store ambisjoner

EquiWorld er allerede oppe i 10.000 eksemplarer og selges i blant annet Holland, Belgia, Sverige og Danmark. For Alhaug betyr dette spennende tider i møte, da visjonen er å utvide til de store hestenasjonene som  Irland og England samt USA.

Tusen takk for praten Therese, vi heier på deg og din girlpower !

 

KJAPPE FAKTA 

Therese Alhaug

Gründer av livstilsmagasinet Equilife

43 år

Bor i Bærum

Utdannet akupunktør, personlig trener og innen media

Elsker Hippi Grace veskene da de er enkle, rocka, stilfulle og kommer i fantastisk mange flotte farger

 

 

(Visited 257 times, 1 visits today)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *